Voor yogi’s zal het niet verbazen, maar het is nu ook wetenschappelijk bewezen dat yoga depressie kan verhelpen. Een studie aan de Universiteit van Boston wees uit dat depressieve gevoelens al kunnen verminderen met twee yogasessies per week, zo schrijft Time Magazine. Eén plus één is twee zou je zeggen: schrijf vaker yoga voor aan mensen met een depressie.

De studie is gepubliceerd in het Journal of Alternative and Complementary Medicine, een gezaghebbend wetenschappelijk tijdschrift voor onderzoek naar alternatieve en complementaire geneeswijzen binnen de reguliere gezondheidszorg.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder een groep van dertig personen tussen de 18 en 65 met de diagnose depressie. Ofwel ze slikten geen antidepressiva, of ze ontvingen tenminste de afgelopen drie maanden een gelijke dosis medicijnen.

Wat hield het onderzoek naar yoga en depressie in?

De helft van de groep begon met drie lessen iyengar yoga per week, van elk anderhalf uur. Daarnaast startten ze thuis nog eens met vier sessies van een half uur. De andere helft van de groep deden twee groepslessen en drie thuissessies per week.

Iyengar yoga legt naar verhouding meer nadruk op uitlijning (alignment), exacte uitvoering van de yogahoudingen en op gecontroleerde ademhaling. Naast de houdingen bestond elke les uit nog eens twintig minuten van langzame, subtiele ademhalingen, met circa vijf in- en uitademingen door de neus per minuut.

Hoe meer yoga, des te beter

Yoga depressie - regelmatig yoga beoefenen kan je depressie verminderen
Neerkijkende hond is een houding die kan helpen tegen depressie

Dit had opzienbarende resultaten: na drie maanden waren de scores van een vragenlijst over depressie onder de respondenten maar liefst de helft lager. En hoe meer yoga, des te beter: wie drie in plaats van twee lessen per week volgde, ervoer opvallend minder depressieve gevoelens.

Omdat vaak yoga beoefenen niet altijd haalbaar is, zo gaven de proefpersonen ook aan, adviseren de onderzoekers in ieder geval twee keer per week yoga. Ook dit kan namelijk al belangrijke resultaten geven. Wil je zelf thuis aan de slag met yoga tegen somberheid of depressieve gedachten? Bekijk dan onderaan de speellijst die we speciaal hebben aangemaakt.

Geen medicatie, maar matjes

Medicatie is bijna vaste prik bij mensen met een depressie. Hoewel dit in een aantal gevallen misschien niet anders zal kunnen, geeft het resultaat van dit onderzoek hoop. Medicatie kan gepaard gaan met vervelende bijwerkingen. Yoga daarentegen heeft veel minder bij-effecten; onder de mensen uit het onderzoek was (tijdelijke) spierpijn het meeste genoemde nadeel. De nadelen wegen in ieder geval niet op tegen de voordelen: yoga brengt het autonome zenuwstelsel in balans, waardoor het brein in zijn geheel beter werkt.

Dat yoga niet geheel  zaligmakend of zonder risico is, moet ook vermeld: wie voorbij zijn eigen grens gaat, kan zichzelf pijnlijk tegenkomen op het matje. Jawel, ook bij yoga komen blessures voor. Mijn advies: accepteer waar je bent met je lichaam, niets is verkeerd. Doe jezelf in ieder geval geen geweld aan, luister zorgvuldig naar de signalen van je lichaam. De onderzoekers kozen in dit geval voor iyengar yoga, omdat dit (door de nauwkeurige uitvoering) bekend staat als een relatief veilige vorm van yoga.

Maar liefst 40 procent van de mensen die antidepressiva slikken, geneest niet volledig van een depressie. In plaats van medicatie, zou door behandelaars meer op yoga, meditatie en ademhalingsoefeningen ingezet kunnen worden. Er is nog meer onderzoek nodig, en daar wordt ook aan gewerkt: zo is er een studie in de maak, die het effect van yoga en wandelen op depressie naast elkaar legt.

Doe het zelf

De resultaten van dit onderzoek zullen zoals gezegd niet voor iedereen als een verrassing komen. Ook zelf heb ik aan den lijve ervaren hoe yoga mij uit mijn hoofd en in het hier en nu brengt. Met twee yogalessen in de week ondervond ik al veel fijne effecten. Zorgen, angsten, andere irreële gedachten en depressieve gevoelens verdwijnen naar de achtergrond. Daarvoor in de plaats komen meer rust en ruimte. Ik ben hierdoor meer ontspannen en kan makkelijker écht vrijuit lachen.

Wil jij de voordelen van yoga ook ervaren, bekijk dan een yogaschool bij je in de buurt.

zoek yogaschool

 

Wil je liever zelf thuis aan de slag? Bekijk dan onderstaande serie houdingen. Veel plezier! We zijn benieuwd naar jouw ervaringen: heeft yoga jou wel of juist niet geholpen bij depressieve klachten? En op welke manier? Reageren kan (anoniem) hieronder.

Erik van den Berg is tekstschrijver en eindredacteur van Yogisan.nl. Erik werkte jarenlang als redacteur bij de Publieke Omroep. Daar maakte hij kennis met bedrijfsyoga, waardoor typische kantoorklachten (rsi, rug, stijfheid) verdwenen. Of het nu de roots van de Westerse yoga is, ayurvedische wondervruchten, of tantratempels in Tibet: zijn brede interesse is drijvende kracht achter al zijn artikelen. Hij wil bezoekers van Yogisan meenemen langs onontdekte plekken in de wereld van yoga, ayurveda en mindfulness.

laat een reactie achter