Yoga en een goede houding

Tara Visser

In de loop van ons leven hebben de meeste van ons de neiging om een ‘slechte’ lichaamshouding te ontwikkelen. Vroeger werd je als kind bij voortduring gewezen op het belang van rechtop zitten en lopen. Maar door alle ontwikkelingen in ons leven, door onze rebellie tegen alles wat je moest van je ouders, door innerlijke frustraties en wellicht opgekropte boosheid hebben wij een houding ontwikkeld die niet bevorderlijk is voor een goede en diepe ademhaling, ontspannen spieren en een enthousiast gemoed.

Een opgewekt en fris gemoed is een gevolg van een anatomisch juiste lichaamshouding.

Yoga kan wonderen verrichten bij een slechte lichaamshouding. Hierbij is het wel belangrijk om een ervaren docent te vinden die de anatomische lijnen van het lichaam kent. Als je begint met sport of yoga en je lichaamsstand is tijdens het oefenen niet correct dan ontwikkel je nog meer problemen naast de slechte houding die je al hebt.

De Berghouding is de eerste houding waarmee je start en waar je naar terugkeert. Daarom wordt zij ook wel de Moeder van alle yogahoudingen genoemd.

De Berghouding is een staande houding. Bij een staande houding is het hele lichaam betrokken. Alle spieren werken samen om het lichaam rechtop en in balans te houden. In deze houding begint de correctie van het lichaam. De Berghouding vraagt om militaire precisie. Een berg wankelt niet, een berg staat fier rechtop en is onverzettelijk.

Met je neus naar beneden hangen kan niet meer, je zou voorovervallen als er een harde wind waait.

Dit is slechts één voorbeeld van een houding. Je kunt echter een keuze maken uit een enorme hoeveelheid lichaamshoudingen die je kunnen helpen om stijve gebieden aan te pakken die er voor hebben gezorgd dat jouw lichaamshouding is verslechterd.