Waarom mindfulness?

Het goed hebben met jezelf is niet vanzelfsprekend. Vaak willen we dat we anders zijn, dat onze situatie anders is, we dromen weg of zijn ontevreden met de realiteit. Dat alles levert stress op of neerslachtigheid. Mindfulness geeft zicht op deze automatismen en helpt ze aan te pakken. Yogisan zal regelmatig berichten over mindfulness publiceren, zowel over de achtergronden, de uitwerking als de praktijk.

Mindfulness staat flink in de belangstelling. Waarom mindfulness? Omdat het werkt, er is veel onderzoek naar gedaan. Met name de mindfulness-goeroe Jon Kabat-Zinn werd geïnspireerd in de late jaren zeventig om de basisprincipes van aandachtstraining of mindfulness toe te passen in een medische setting. Voor het verlichten van stress, angst en pijn ontwierp hij een acht weeks programma: Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR).

Door mindfulness leer je op een andere manier met je gedachten en emoties omgaan en het is wetenschappelijk bewezen dat mensen na een achtweekse mindfulnesstraining effectiever, fitter, gezonder, stressbestendiger, meer ontspannen, tevredener en gelukkiger zijn.

Behalve in een medische setting blijkt het ook positieve gevolgen te hebben voor het privéleven en het functioneren tijdens het werk. Het leven wint aan kwaliteit.

Her-inneren wie je bent

Hoe we onze identiteit hebben gevormd gaan we middels mindfulness onderzoeken, we gaan bestuderen hoe we zijn gaan geloven in ons eigen beeld. Zien we onszelf als die gestreste persoon, als (te) veeleisend, iemand die het nooit goed doet of als de ‘control-freak’? Hoe zien we onszelf?

Mindfulness en heartfulness helpen om ons te herinneren wie we in diepste wezen zijn. Her-inneren, letterlijk terug naar ons eigen innerlijk. Vaak hebben we de neiging onszelf kleiner te maken en onze talenten minder hoog aan te slaan dan ze in werkelijkheid zijn. Mindfulness helpt om het juiste perspectief te herstellen en minder te oordelen, mild en vriendelijk te zijn voor onszelf. Maar ook om ons minder te vergelijken met anderen, minder te piekeren over wat er in het verleden gebeurd is of te tobben over wat de toekomst brengt.

In het nu aanwezig

Het nu, het huidige moment is het fundament van ons leven. Dat huidige moment kunnen we waarnemen met alle zintuigen en via mindfulness trainen we die vaardigheden. We leren aandacht te geven aan de adem, de geluiden, de lucht rondom. Aanwezig te zijn met dat wat is. Het opmerken van de gedachten, gevoelens en emoties komt dan ook aan bod om daarna weer terug te keren naar het huidige moment. In deze aanwezigheid ben je niet voor of tegen iets, je bent er eenvoudig. Het huidige moment leeft en daarin gaat het minder over jezelf. Je leert jezelf als het waren van een afstandje te bekijken en aandacht te hebben voor de eenvoud van het moment. Dan is het alsof je lichter wordt, alsof je de ballast afschudt. Het huidige moment geeft helderheid. En vanuit helderheid ontstaat een beter overzicht over je eigen leven.

Corine Lepoutre is mindfulnesstrainer bij de Mindful Academy en freelance journalist, waaronder hoofdredacteur van Tijdschrift voor Yoga. Haar mediacarrière begon bij de landelijke radio en regionale tv en liep via de reisjournalistiek en videoproducties naar webjournalistiek. De focus ligt nu op mindfulness, yoga en spiritualiteit. Corine wil zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met de positieve effecten van het beoefenen van aandachttraining en yoga. Bij Yogisan richt ze zich op mindfulness, interviews met yogi’s, reportages en videoproducties.