3 tips om Blue Monday te tackelen

Column op Yogisan.nlHoe hack je de ‘meest deprimerende dag van het jaar’? Onze mindfulness-expert Corine Lepoutre helpt een handje.

Erger dan dit kan het niet worden. Het is een maandag waarop het leven zich van de meest mistroostige kant toont. Op Blue Monday verzamelt alle ‘shit’ zich tegelijkertijd, volgens de Britse psycholoog Cliff Arnall.

Er zou wetenschappelijk bewijs zou zijn dat op deze derde maandag van januari alle narigheid zich aandient. Zo is op Blue Monday de herinnering aan de euforie van de feestdagen definitief voorbij en liggen de eerstvolgende vakanties nog ver in het verschiet. De maandag op zich is al lastig genoeg als start van de werkweek, maar op deze maandag besef je dat de goede voornemens voor het nieuwe jaar nu al stoffig zijn en knagen aan het geweten. Het weer zit ook niet mee en het salaris komt pas volgende week om de veel te dure decemberaankopen recht te trekken.

Of is het gewoon de zoveelste hype waar we ons collectief door beet laten nemen? Wie mindful in het leven staat laat zich niet zo gauw van de wijs brengen door tendentieuze stellingen en andere onzin die van buitenaf wordt gecommuniceerd. Wie mindful in het leven staat leeft van binnen naar buiten en kent de eigen waarheid. Een perfecte dag dus om extra bewust te zijn van de kleine mooie momenten.

Door bewust stil te staan bij de volgende vragen haal je het beste uit de meest depri dag van het jaar.

  1. Is het waar?
  2. Is het voor mij echt waar?
  3. Als het waar is gaat het vanzelf voorbij

En als deze Blue Monday nou echt zo depri blijkt te zijn, gefeliciteerd, dan heb je dat tenminste gehad, erger kan het volgens Cliff Arnall niet meer worden.

Corine Lepoutre is mindfulnesstrainer bij de Mindful Academy en freelance journalist, waaronder hoofdredacteur van Tijdschrift voor Yoga. Haar mediacarrière begon bij de landelijke radio en regionale tv en liep via de reisjournalistiek en videoproducties naar webjournalistiek. De focus ligt nu op mindfulness, yoga en spiritualiteit. Corine wil zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met de positieve effecten van het beoefenen van aandachttraining en yoga. Bij Yogisan richt ze zich op mindfulness, interviews met yogi’s, reportages en videoproducties.