De vogeltjes beginnen ‘s ochtends weer te fluiten, de eerste zonnige dagen van 2017 zijn een feit en de lente is ook officieel begonnen. Dat betekent dat de klok vooruit is gegaan en de wintertijd plaats maakt voor de zomertijd. Zonder ook maar een kilometer te hoeven reizen, kun je toch ineens last krijgen van dat tijdsverschil.

In zo’n 70 landen wereldwijd kennen we een zomertijd en een wintertijd. De klok staat in de lente en zomer een uur voor in vergelijking met de herfst en winter. Het voordeel hiervan is dat het langer licht is als we wakker zijn, maar het verzetten van de klok brengt ook de nodige problemen met zich mee. Wat is de zomertijd precies en wat kun je doen om er zo min mogelijk last van te krijgen?

Wanneer gaat de zomertijd in?

Het moment dat de klok verzet wordt, verschilt per land. Ook doen niet alle landen aan zomer- en wintertijd. In delen van de wereld heeft zo’n tijdsverschil namelijk geen zin door hun ligging ten opzichte van de evenaar. Door deze landelijke verschillen, fluctueren de wereldwijde tijdverschillen nogal en is kan het een hele kunst zijn om bij de tijd te blijven.

Dus wanneer wordt de klok verzet in de Lage Landen? In Nederland gaat de klok de laatste zondag van maart, om 02.00uur ’s nachts, een uur vooruit en begint de zomertijd. Deze loopt tot de laatste zondag van oktober, wanneer de klok weer een uur teruggezet wordt.

klok vooruitGaat de klok voor of achteruit?

Moet je ook altijd twee keer nadenken of de klok nu voor- of achteruit gaat? Met dit handige ezelsbruggetje vergeet je het nóóit meer: in het VOORjaar gaat de klok VOORuit en in het najaar achteruit.

Ook een leuk feitje: Wanneer de klok in het noordelijk halfrond vooruit gaat, gaat de klok in het zuidelijk halfrond achteruit. Daardoor kan het tijdsverschil met Australië of een land in Zuid-Amerika ineens twee uur extra zijn.

Waarom twee keer per jaar klok verzetten?

Oorspronkelijk kennen we per tijdzone slechts één tijd, de standaardtijd, en die staat gelijk aan de wintertijd. Maar omdat het in de zomer daardoor al licht is terwijl de meeste mensen nog liggen te slapen, is de zomertijd ingevoerd en kunnen we ’s avonds een uur langer van het licht genieten. In eerste instantie overigens om zo te kunnen bezuinigen op de energiekosten.

Het volgende filmpje vertelt je in het kort wat zomertijd en wintertijd inhoudt.

Zomertijd afschaffen?

Ondanks het voordeel van langer licht, zijn er ook tegenstanders van de zomertijd. Echt veel energie bespaart de zomertijd niet en dat uurtje minder slaap en dus extra slaaptekort verhoogt het risico op een hartaanval. De maandag nadat de klok is verzet, krijgen dan ook meer mensen een hartaanval en plegen meer mensen zelfmoord.

Bovendien is het uurtje verschil voor het bedrijfsleven eerder schadelijk dan positief; we schijnen de week na het invoeren van de zomertijd namelijk een stuk minder productief te zijn. En door de verschillen in wel of niet zomertijd én ‘normale’ tijdzondes, kan het voor internationale bedrijven een uitdaging zijn om afspraken te maken; in drie weken tijd verandert het tijdsverschil tussen Amsterdam, New York en Sydney wel drie keer!

Zomertijd = onnatuurlijke tijd

Doordat er wereldwijd universele tijden en tijdzones zijn ingevoerd, ‘klopt’ de tijd bij ons niet helemaal: de standaardtijd loopt ongeveer een half uur voor op de zonnetijd (de ware plaatselijke tijd). En in de zomer is dit verschil zelfs anderhalf uur.

Daarnaast heeft de zomertijd invloed op ons natuurlijke ritme. Mensen die er gevoelig voor zijn, kunnen daarom last krijgen van slapeloosheid doordat het ’s avonds langer licht is. Vooral ouderen, kinderen en avondmensen hebben moeite met de omschakeling en zijn door het tijdsverschil gevoeliger voor oververmoeidheid en de daaruit volgende problemen.

Onze biologische klok bepaalt wanneer het tijd voor je is om te gaan slapen en om wakker te worden. Voordat je ’s morgens ontwaakt, is er in je lichaam al een heel proces opgezet om jou zo fit mogelijk op te laten staan. Deze klok verandert alleen niet mee wanneer de klok wordt verzet en houdt dus z’n eigen ritme aan. Een uur eerder opstaan betekent dat je lichaam nog niet helemaal klaar is om wakker te worden. En de één kan daar beter tegen dan de ander.

wakker wordenZonder jetlag van winter- naar zomertijd – 5 tips

1. Slaap!

Om te voorkomen dat je last krijgt van dat uurtje minder, is het belangrijk deze periode zo goed mogelijk te slapen. Een uur eerder naar bed gaan kan nét het verschil maken. Rond je dag minimaal een uur voor je naar bed gaat af met een kopje kamillethee of een goed boek.

Heb je moeite om in slaap te komen? Deze vijf yoga-oefeningen helpen je sneller in te slapen.

2. Eet je avondeten vroeger

Vind je het lastig om op tijd naar bed te gaan? Eet ’s avonds een uur eerder, zodat je na het avondeten alsnog wat aan je avond hebt.

3. Begin de dag sportief

Een korte wandeling, rondje rennen of een paar asana’s thuis op de yogamat stimuleren het vrijkomen van serotine in je brein en helpen je lichaam omgaan met deze verandering. Je begint je dag in ieder geval met een lekker gevoel.

4. Zorg goed voor jezelf

Het ene uur minder kan een vervelend effect hebben op je lichaam, verzorg jezelf deze periode dus extra goed. Bijvoorbeeld door op je voeding te letten. Coen geeft je drie tips om gezond en gelukkig te genieten.

5. Maak het licht

Eet niet te zwaar en zorg ervoor dat je zoveel mogelijk daglicht ziet. De verleiding is groot om bij de eerste zonnestralen meteen je zonnebril op te zetten, maar laat hem nog even af en laat het lentezonnetje heerlijk in je ogen schijnen. Kom maar door met die vitamine D!

zonnestralenWat vind jij?

Wat is jouw ervaring met de klok verzetten in het voor- en najaar? Kijk jij uit naar de lange zwoele zomeravonden of vind je het maar onzin? Kortom: ben je voor of tegen een uur tijdsverschil in de lente/zomer en herfst/winter? En waarom?

 

Laura is vooral heel flex; als freelance schrijver flexibel qua werkplek, wat eten betreft flexitariër en als het om yoga gaat… een echte flexiyogi! Niet standaard heel lenig dus, maar zeker bekend met de voordelen van yoga. Gaandeweg heeft ze ontdekt dat gezonde voeding & levensstijl echt haar ding zijn. Met oren en ogen altijd open, ontdekt ze eeuwenoude en gloedjenieuwe mogelijkheden om helemaal zen te worden. Ze hoopt jou daarin te kunnen inspireren. Namasté!

laat een reactie achter