Onze adem

Tara Visser

In de loop van ons leven en door alles wat wij meemaken kan het zijn dat wij een ‘verkeerde’ ademhaling ontwikkelen. Dit kan tot gevolg hebben dat je wij steeds vaker vermoeid zijn en dat wij gaandeweg stress of een ziekte ontwikkelen. Door een verkeerde of liever gezegd onnatuurlijke ademhaling krijg je onvoldoende zuurstof binnen en bestaat de kans dat de afvalstoffen in je lichaam gaan stapelen. Dit met alle gevolgen van dien.

Als je opnieuw goed en natuurlijk leert ademen versterk je niet alleen je lichaam maar ook je geest en emoties.

Pranayama’s
Binnen de Yogaleer bestaat er een arsenaal aan ademtechnieken, pranayama’s geheten. Ademhalingsoefeningen of ademtechnieken vormen een vast onderdeel van iedere yogales. Ademtechnieken kunnen bijvoorbeeld worden ingezet tijdens het uitvoeren van yogahoudingen, vlak vóór een meditatie of als hulpmiddel om bijvoorbeeld dieper te ontspannen. Ademtechnieken worden vooral gebruikt voor het bewust openen van diverse kanalen (nadi’s) in ons lichaam. Dit zijn, volgens de yogaleer, kanalen waar onze levensenergie (prana) doorheen stroomt.

Ademhalingsoefeningen zorgen ervoor dat je meer dan voldoende zuurstof krijgt en dat afvalstoffen goed en effectief verwijderd worden.

Kortom: je hele lijf profiteert ervan als je ‘goed en natuurlijk’ leert ademen. Tijdens een volledige, diepe en niet geforceerde ademhaling is er meer dan voldoende zuurstofopname en krijgt het lichaam volop kans om zich van haar afvalstoffen te ontdoen. Door voldoende zuurstofopname en een minimale hoeveelheid aan afvalstoffen in je lichaam voel je je goed, energiek en vitaal. Je ogen sprankelen en je voelt je over het algemeen ontspannener. Je blijf relaxter onder druk van buitenaf en stress krijgt je minder snel in haar macht.

Om een vitaal en sprankelend leven te leiden is het dus van levensbelang dat wij goed en natuurlijk leren ademen.

Een reden des te meer om de bijzondere leer die yoga heet te leren kennen….