Mindful eten en drinken: het belang van hóe je eet

Voeding is hot; bijna wekelijks dient zich een nieuwe trend aan of komt er een ‘nieuw’ product voorbij. Steeds meer mensen willen weten wát ze nu eigenlijk in hun mond stoppen. Een goede ontwikkeling, als je het mij vraagt. Want onze gezondheid hangt voor een heel groot deel samen met de voeding (of vulling) die we tot ons nemen. Maar wist je dat de manier waaròp je eet en drinkt ook invloed heeft? Maak kennis met Mindful eten en drinken!

Mindful eten en drinken

Mindful eten is eigenlijk niets anders dan bewust zijn wanneer het om eten gaat. Het maakt onderscheid in échte honger (knorrende maag, minder energie) en emotionele honger (emoties weg willen eten, behoefte aan wat lekkers). Elke keer is de eerste afweging die je maakt: wat voor honger heb ik?

Blijk je geen echte honger te hebben, dan heb je twee keuzes wat betreft mindful eten:
a) je kiest voor afleiding; gaat een stukje lopen, boek lezen
b) je geeft jezelf op een andere manier wat extra liefde; let op je ademhaling, zoekt gezelligheid op.

Heb je toch echte trek, dan heb je ook weer twee keuzes: kies je voor iets gezonds of kies je voor iets ongezonds? Wat het ook wordt, de volgende stap is het met volle aandacht op te eten. En ervan te genieten. Of het bewust niet lekker te vinden en aandachtig te bekijken waarom.

Mindful eten en je spijsvertering

Het moderne concept van mindful eten sluit aan bij de eeuwenoude eetrichtlijnen vanuit de ayurveda. De ayurveda adviseert je ook alleen te eten wanneer je echt honger hebt; en dat er – afhankelijk van je lichaamstype – vier tot zes uur tussen de maaltijden zit. Zo krijgt je lichaam voldoende de tijd om al het eten te verteren. Door goed naar je lichaam te luisteren, eet je ook nooit te veel.

Verder is goed kauwen belangrijk, want de eerste fase van de spijsvertering begint in de mond. En om je spijsvertering zo optimaal mogelijk z’n werk te kunnen laten doen, is het belangrijk om met – daar issie weer – aandacht voor je maaltijd te eten. Alles om je heen moet immers ook verwerkt worden. En omdat je maar één ding tegelijk kunt verteren, is het dus belangrijk niet te veel prikkels om je heen te hebben wanneer je aan het eten bent. Op de bank voor de tv met je bord op schoot, komt de verwerking van je maaltijd dan ook niet echt ten goede.

Zes tips om mindful te eten

Mindful eten helpt je luisteren naar je eigen lichaam; naar wat het nodig heeft en hoeveel. Het stimuleert je om te genieten van je eten. Door bewust keuzes te maken en goed te luisteren naar de signalen die je lichaam geeft, kan mindful eten je zelfs helpen afvallen. Maar het is zeker geen dieet. Mindful eten en drinken is een way of life.

Zes tips voor mindful eten:

  1. Zorg voor een opgeruimde, mooi gedekte, eettafel. Ook als je alleen eet.
  2. Ga aan tafel zitten wanneer je eet. Dit geldt voor iedere maaltijd; ontbijt, lunch en avondeten.
  3. Gebruik bord(en) en bestek die voor jou prettig aanvoelen.
  4. Leg je telefoon aan de kant, zet de tv uit en focus je op het eten dat voor je neus staat.
  5. Kijk, ruik, voel en proef! Wees je bewust van het eten dat je naar binnenschuift. Wat ligt er allemaal op je bord? Wat ruik je? Welke smaken proef je? Merk je een bepaalde structuur op? Doe een grondig onderzoek naar je maaltijd.
  6. En: vergeet niet te kauwen!

mindful eten en drinken

Laura is vooral heel flex; als freelance schrijver flexibel qua werkplek, wat eten betreft flexitariër en als het om yoga gaat… een echte flexiyogi! Niet standaard heel lenig dus, maar zeker bekend met de voordelen van yoga. Gaandeweg heeft ze ontdekt dat gezonde voeding & levensstijl echt haar ding zijn. Met oren en ogen altijd open, ontdekt ze eeuwenoude en gloedjenieuwe mogelijkheden om helemaal zen te worden. Ze hoopt jou daarin te kunnen inspireren. Namasté!
DELEN