Tara Visser

Als je bent begonnen met yoga heb je waarschijnlijk gemerkt dat er veel nadruk wordt gelegd op concentratie of met een ander woord, focus. Het voordeel van focussen is dat je je gedachten niet meer zo serieus neemt waardoor je je blik kunt verruimen. Dit ontspant de geest.

Meditatie is niets anders dan het bewust richten van je geest.

Een yogales begint doorgaans met een meditatie. Dit noem je een openingsmeditatie. Deze wordt ingezet om je te helpen in het hier en nu te komen. Daar is gerichte aandacht (focus) voor nodig omdat onze gedachten nu eenmaal op topsnelheid draaien en alle kanten opgaan, zeker na een drukke dag. Meditatie kan op heel veel verschillende manieren beoefend worden.

Er is niet één juiste manier van mediteren.

We zijn nu eenmaal allemaal anders. Meditatie is niet een mystiek gebeuren maar voor iedereen toegankelijk, nuchter en praktisch. Meditatietechnieken ofwel manieren om tot geestelijke rust te komen, zijn geïnspireerd op oude en nieuwe spirituele tradities. Mindfulness-meditatie is een bekend voorbeeld, waarbij oude (vipassana) en nieuwe (wetenschappelijke) inzichten worden gecombineerd. Belangrijk is wel te weten dat het mediteren op zich geen enkel geloof aanhangt. Meditatietechnieken zijn, zeker als je net begonnen bent, een belangrijke leidraad.

Enkele voorbeelden van meditatietechnieken zijn:

  • Het focussen op één object, bijvoorbeeld de vlam van een kaars.
  • Visualiseren.
  • Ademhalingsmeditatie.
  • Meditatie in beweging.

Ga altijd op zoek naar een manier van mediteren die het beste bij jou past, volg niet blindelings één bepaalde techniek.

De voordelen van mediteren op regelmatige basis is een verbeterde gezondheid, niet alleen fysiek en psychisch maar ook emotioneel. Je geest wordt niet alleen helder maar ook alert, je wordt je positief bewuster van jezelf en je emoties komen meer in evenwicht.

De draaimolen waarin je dagelijks zit wordt even stopgezet, je komt helemaal tot rust.

Lees meer: Op reis met Ayurveda