Vind je Bakasana ook zo lastig? Met een yogablok maak je deze asana een stukje makkelijker! Gina Biervliet laat zien hoe je de Kraai met blok oefent.

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
.

Een van de eerste houdingen die je leert wanneer je begint met armbalanshoudingen is Bakasana (de Kraai). Dan moet het wel een makkelijke houding zijn zou je denken, maar niets is minder waar. Om deze houding uit te voeren heb je veel controle over je lichaam nodig en veel kracht. Gelukkig kun je het jezelf in het begin wat makkelijker maken: de kraai met blok.

Bekijk hoe je de Kraai zonder blok doet

Waarom de kraai met blok?

Door gebruik te maken van een yogablok, begin je iets hoger van de grond, waardoor het gemakkelijker is je benen tegen je bovenarmen te plaatsen.

Handige beginnerstips

Probeer niet te bang te zijn wanneer je de asana oefent. De kans is groot dat je valt, maar daar leer je weer van opstaan. Om de val op te vangen, kun je een kussen onder je hoofd leggen.

In het begin kan het ook fijn zijn om te beginnen met slechts één voet op te tillen. De andere voet zorgt zo met een teen op de grond/het blok voor de balans.

Let op!

Let er op dat je je polsen altijd goed neerzet. Heb je last van zwakke polsen of van je schouders? Dan kun je deze asana beter niet doen. Wanneer je zwanger bent is deze houding ook niet geschikt.

Zorg er daarnaast voor dat je je goed opwarmt voor je de Kraai (met blok) doet.

Bekijk hoe je de Kraai zonder blok doet

Over de Asana van de week

Iedere week presenteert Yogisan in de Asana van de week een bekende yogahouding. Onze modellen Gina Biervliet en Denise de With laten de houding zien en begeleiden je met hun stem. Handig als je thuis je asana’s wilt oefenen, of meer in detail wilt bestuderen. Filmlocatie is de prachtige ashram Sada Shiva Dham in Loenen (Gld).

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
Corine Lepoutre is mindfulnesstrainer bij de Mindful Academy en freelance journalist, waaronder hoofdredacteur van Tijdschrift voor Yoga. Haar mediacarrière begon bij de landelijke radio en regionale tv en liep via de reisjournalistiek en videoproducties naar webjournalistiek. De focus ligt nu op mindfulness, yoga en spiritualiteit. Corine wil zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met de positieve effecten van het beoefenen van aandachttraining en yoga. Bij Yogisan richt ze zich op mindfulness, interviews met yogi’s, reportages en videoproducties.
DELEN