Hoe ontspannen kun je worden? deeI II

Tara Visser

Niet storen a.u.b.:
We hebben in deel I en II gezien hoe je je diep kunt ontspannen en welke aanwijzingen je nodig hebt om dit te bereiken. Het spreekt voor zich dat je gesproken aanwijzingen nodig hebt, anders kun je je nooit helemaal ontspannen. Al is het alleen maar omdat je je niet helemaal gerust voelt of je het hele programma wel uit je hoofd kent. Ongerustheid roept spanning en gevoelens van onveiligheid op. Zorg ervoor dat je telefoon uitstaat zodat je ongestoord kunt liggen. Het koud hebben of hongerig zijn helpen je niet om te ontspannen, maar een overvolle maag ook niet. Met een volle maag is de neiging om in slaap te vallen héél groot aanwezig! Zorg er dus voor dat je ongestoord, behaaglijk, zonder dorst en honger aan je heerlijke ontspanning kunt beginnen!

Wel of niet doen
Nu lijkt het zo simpel om te ontspannen, maar niets is minder waar! In de wereld waarin wij leven lijkt het een gewoonte te worden om hyper en alert te zijn, hap snap te eten en snel nog even ‘iets te regelen’. Dus een half uurtje voor jezelf om te ontspannen is niet hyper, hap snap of snel regelbaar. Daarbij weet je nooit helemaal zeker of een diepe ontspanning niet één of andere ‘niet handige’ emotie of intense moeheid bij je teweeg zal brengen…
Maar je bent moedig en weet dat ontspanning je uiteindelijk goed zal doen.

Veel gestelde vragen :   

  • Ik val steeds in slaap, wat kan ik doen? Je bent gewoon lichamelijk en/of geestelijk moe. Het is zoals het is. Doe je Yoga nidra dagelijks en na verloop van tijd zal je echt veranderingen gaan merken!
  • Er is zoveel herrie in huis, hoe los ik dit op? Het is belangrijk dat je leert om al je aandacht naar binnen te richten, dan doet je omgeving er minder toe. Let er wel op dat je niet gestoord kunt worden, doe desnoods de deur op slot en instrueer je medebewoners!
  • Ik heb steeds pijn in mijn heup als ik Yoga nidra beoefen, hoe kan dat? Yoga nidra zelf veroorzaakt geen pijn, wel kan het zijn dat je door je ontspanning meer contact krijg met gebieden in je lichaam die gespannen zijn en pijn doen.
  • Kan ik Yoga nidra wel combineren met mijn sportactiviteiten? Ja, juist. Je lichamelijk bewustzijn wordt groter, dit kan als resultaat hebben dat je veel effectiever gaat trainen! Probeer eens een Yoga nidra voor je training of juist na en voel wat voor jou het beste ‘werkt’!

Als je nog vragen hebt laat het ons weten! Wij wensen je veel ontspanning en helderheid toe!

Deel I: introductie, Nidra Yoga

Deel II: welke aanwijzingen krijg je en wat zijn de effecten op korter en op langere termijn?