Hoe hou ik yoga vol?

Je kan jezelf behoorlijk tegenkomen op de yogamat. Weerstanden van lichaam en geest kunnen het soms moeilijk maken om voldoening te halen uit je practice, of je ‘lekker in balans’ te voelen. Sommige yoga houdingen of -oefeningen kunnen gewoonweg pittig zijn! Wanneer yoga een kwestie van volhouden wordt, zijn er zeker manieren om hier mee om te gaan:

  • Adem: ook kunnen ontspannen tijdens moeilijke oefeningen valt of staat met een goede ademhaling. Adem je kort en hoog, dan verkramp je sneller en zul je de houding ook eerder als ‘volhouden’ ervaren. Probeer bewust te worden hoe je ademhaalt, dit is de sleutel tot een meer ontspannen yoga practice.
  • Wees lief: ieder heeft zijn eigen lichaam en zijn eigen grenzen, wanneer jouw lijf zegt dat het even genoeg is, hoef je jezelf niet te kwellen of door pijn heen te forceren: bedenk dat het ok is waar je ook bent, of doe desnoods een stapje terug. Alles op z’n tijd.
  • Practice, practice, practice: door regelmatig, liefst 2 keer of vaker per week, yoga te beoefenen zul je merken dat het je minder moeite gaat kosten. Juist door vol te houden, verdwijnt het gevoel van ‘moeten volhouden’. En bedenk dat geen yoga practice op de andere lijkt: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie… Laat dat een geruststelling zijn.

Bekijk meer