Bang zijn hoort bij het leven, ga creatief om met je angst

Angst zal er altijd zijn, bange momenten liggen altijd op de loer. Of je nu langs gebaande wegen gaat of een meer avontuurlijk pad bewandelt. Het is de manier waarop je omgaat met een bang ogenblik, wat je helpt eraan voorbij te komen. Laat je niet verstikken door angst, maar leef het leven voluit. Blijf in het moment. Lees de tips van goeroes en spiritueel leiders en luister naar mantra’s om angst te transformeren.

Bang zijn ontstaat als je het echte leven niet leeft maar leeft vanuit je hoofd. Volgens Sadguru zijn we bang voor dingen die er niet zijn, en dat lijkt op waanzin. Het is een waan, er is niks aan de hand en toch zijn we bang voor dingen in de toekomst. We lijden het meest aan de dingen die er niet zijn omdat we te weinig in de realiteit leven, we zitten teveel vast in onze ‘mind’ die zich dingen voorstelt – die er niet zijn – en zich dingen herinnert – die er ook niet zijn. Bang zijn ontstaat doordat je verdwaalt in je voorstellingsvermogen.

Angst is ok als emotie, niet als gedachte

Eckhart Tolle geeft de tip om de angst als emotie niet toe te laten tot het denken, om te zorgen dat de angst geen toegang krijgt tot het denkproces waardoor het controle zou krijgen over je gedachten. Als de emotie het hoofd bereikt ontstaat de ‘angstige gedachten cyclus’. Zodra je voelt dat je ergens bang voor bent is het de kunst om dat gevoel als emotie te accepteren. Dat is niet plezierig, het is niet fijn om bij een bang gevoel te blijven, maar je gaat er niet dood van. Door bij je angst te blijven ruim je de bange momenten uit het verleden op. Bang zijn mag, probeer het te accepteren op het angstige moment zelf, maar laat het niet je gedachten gaan bepalen.

Bang zijn hoort bij het leven volgens Mooji. Ergens bang voor zijn helpt om het bewustzijn te laten ontwaken. Het geeft je de mogelijkheid om te onderzoeken wat er gebeurt. Hoe dan? Angst helpt je en manifesteert zich om:

  • je bewust te worden van je beperkingen
  • je persoonlijkheid te vormen
  • jezelf te leren kennen
  • je duidelijk te maken wat je niet wilt verliezen
  • je te laten zien wat echt belangrijk voor je is
  • jezelf te leren vertrouwen

Sadguru, Eckhart Tolle en Mooji over angst:

Angst helpt om te groeien

Bang zijn is de wortel van de menselijke controle. Het is heel dierlijk, het helpt ons te overleven. Maar het wordt ook ingezet door machthebbers om te ‘manipuleren’ op religieus, sociaal en cultureel gebied, als wel binnen families en stammenstructuren; het wordt ge(mis)bruikt om mensen onder de duim te houden, gedrag af te dwingen, macht te doen gelden.

Volgens Gangaji kun je persoonlijk je bangheid gebruiken om je te openen, door het niet te onderdrukken, maar het te zien als een elementair menselijke emotie die vibreert en energie losmaakt.
Angst als emotie is niet het probleem. Het probleem ontstaat pas als de gedachten de angst overnemen, het probleem is de mentale activiteit die probeert de emotie van bang zijn te elimineren. Laat jij de angst je leven beheersen? Hoe ga jij met angst om?

  • Verstijf je?
  • Negeer je het?
  • Dramatiseer je?
  • Vecht je ertegen?
  • Vermijd je het?

Wees niet bang voor angst

Angst is een vreemd wezen, het wordt steeds groter als het weerstand biedt tegen zichzelf, als het er niet mag zijn. Als je stopt met het weerstand bieden als gewoonte – zie het rijtje hierboven, je reactie die je in de loop van de tijd hebt opgebouwd tegen het gevoel van bang zijn – zul je merken dat angst geen angst is, maar energie.
Onder de emotie van bang zijn zit meer: boosheid, verdriet, wanhoop, aangeleerd gedrag, leegte, onwetendheid. Alle emoties en mentale strategieën komen samen in bangheid. Door dit te zien leren we onszelf kennen. Waar gaat de angst vastzitten, welke emotie ligt eronder? Welke energie wordt aangesproken? Lees hierover meer in het stuk Mindfulness als wapen tegen angst en onmacht.

Gangaji en Eli Jaxon-Bear over angst:

Mantra’s tegen angst

Door het chanten van mantra’s verwijder je angst, kom je dichter bij je verlangens en bescherm je jezelf tegen (negatieve) gedachten. In de Kundalini yoga wordt veel gebruikt gemaakt van mantra’s, om de energie te bundelen.
Zie ook de 5 mooiste mantra’s.
Een mantra die de angst elimineert, inspireert, creativiteit laat stromen en moed en kracht verzamelt is ADI SHAKTI:

Adi Shakti, Adi Shakti, Adi Shakti, Namo Namo
Ik toon respect voor de oerkracht
Sarab Shakti, Sarab Shakti, Sarab Shakti, Namo Namo
Ik toon respect voor de allesomvattende kracht en energie
Pritham Bhagvati, Pritham Bhagvati, Pritham Bhagvati, Namo Namo
Ik toon respect voor de scheppende God / Almacht / Universum
Kundalini Mata Shakti, Mata Shakti, Namo Namo
Ik toon respect voor de creatieve kracht van de Kundalini, de goddelijke Moederkracht

Onderstaand een versie van Snatam Kaur met kinderkoor

Corine Lepoutre is mindfulnesstrainer bij de Mindful Academy en freelance journalist, waaronder hoofdredacteur van Tijdschrift voor Yoga. Haar mediacarrière begon bij de landelijke radio en regionale tv en liep via de reisjournalistiek en videoproducties naar webjournalistiek. De focus ligt nu op mindfulness, yoga en spiritualiteit. Corine wil zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met de positieve effecten van het beoefenen van aandachttraining en yoga. Bij Yogisan richt ze zich op mindfulness, interviews met yogi’s, reportages en videoproducties.