Ayurvedisch koken – proef februari!

Denk je aan februari, dan denk je al snel aan de liefde. Daarom deze maand in Ayurvedisch koken het recept voor een verliefd-makend toetje. Want hoe cliché dan ook; liefde gaat nog altijd door de maag.

Halverwege februari is het weer Valentijnsdag. Voorheen vooral bedoeld om je geheime crush anoniem de liefde te verklaren, inmiddels net zozeer een (commerciële) aangelegenheid om iets met je bezegelde lief te ondernemen. Restaurants spelen hier gretig op in met speciale Valentijnmenu’s en -aanbiedingen. Maar waarom trakteer je elkaar niet gewoon thuis op een portie echte aandacht? Bijvoorbeeld met een lekker zelfgemaakt diner inclusief toetje.

Kruiden en specerijen om dat toetje gezonder te maken

Volgens ayurveda zijn niet alle voedingsmiddelen voor iedereen even gezond. Negen van de tien keer geldt dit zeker voor toetjes. Toch kun je door kruiden toe te voegen al een wereld van verschil maken. Met kruiden ondersteun je namelijk je spijsverteringsvuur, waardoor je lichaam je eten gemakkelijker kan verteren en er zo minder afvalstoffen ontstaan. Het ontstaan van die afvalstoffen is wat je eten ongezond maakt.

Een banaan bijvoorbeeld is niet voor alle dosha’s goed te verteren; mensen die vooral pitta en/of kapha zijn kunnen er beter niet te veel van eten, terwijl de banaan voor vata-types juist wel goed is.

ontdek wat de dosha’s zijn

kruiden voor je spijsverteringSpice je vertering up!

Net zoals ieder lichaam anders werkt, werkt ook de spijsvertering per persoon verschillend. Maar over het algemeen kun je stellen dat kruiden en specerijen de werking van je stofwisseling ondersteunen. Gember, kaneel, anijs en kardemon bijvoorbeeld stimuleren je spijsvertering en zijn ook lekker in een nagerecht.

Pitta en de spijsvertering

Over het algemeen zijn kruiden en specerijen pitta-verhogend. Je stookt er immers je vuurtje mee op. Dit betekent dat als een pitta-type bent of snel last hebt van pitta-gerelateerde klachten, zoals ontstekingen, je ze het beste met mate kunt gebruiken. Wat betreft gember kun je bovendien beter kiezen voor verse gember, omdat verse gember naast heet ook zoet is. Daarnaast kun je een verkoelend kruid als verse munt of granaatappelpitten aan je toetje toevoegen, om pitta te balanceren.

Kapha en de spijsvertering

Voor kapha-types en bij kapha-gerelateerde kwaaltjes zoals verkoudheid, daarentegen, is het juist goed om extra kruiden en specerijen aan je voedingsmiddelen toe te voegen. Kapha heeft over het algemeen een trage spijsvertering en kan dus wel wat extra ‘spice’ gebruiken. Wat betreft gember kies je juist voor een poedervorm, omdat dit stimulerender werkt.

Vata en de spijsvertering

Ook voor vata-types en vata-gerelateerde klachten, zoals een opgeblazen gevoel, zijn kruiden en specerijen goed om de spijsvertering te stimuleren. Maar let wel op dat je niet voor te hete smaken kiest; dit droogt uit en verhoogt vata nog verder.

Valentijnstoetje: banaan uit de oven

Oké genoeg gepraat, tijd voor een makkelijk toetje met hoge succesfactor!

Ik wil toch eerst meer lezen over gezond eten

Ingrediënten voor een heerlijk warm bananentoetje

Voor twee personen:bananen toetje

  • 2 rijpe bananen
  • kaneel*
  • kardemompoeder**
  • amandelschaafsel
  • granaatappelpitten

*Met mate voor pitta, extra voor kapha
** Ook met mate voor pitta, eventueel extra voor kapha, maar pas op dat je er niet teveel over doet; het is een hele specifieke en aanwezige smaak!

Bereiding

  1. Verwarm je oven voor op 180 graden Celsius
  2. Bedek de bakplaat met een stuk bakpapier
  3. Snijd de bananen, in de schil, door de midden en leg de helften op de bakplaat
  4. Strooi kaneel en kardemom over de bananen, op basis van de hierboven beschreven toelichting
  5. Verdeel er vervolgens wat stukjes amandelschaafsel overheen
  6. Zet de bananen in de oven en bak ze ongeveer een kwartiertje, tot ze lekker warm en zacht zijn geworden
  7. Leg ze leuk op de bordjes, gooi er een paar granaatappelpitten overheen en strooi er eventueel als extra decoratie nog een snufje kaneel overheen
  8. Eet smakelijk en geniet van de rest van jullie avond samen!
Laura is vooral heel flex; als freelance schrijver flexibel qua werkplek, wat eten betreft flexitariër en als het om yoga gaat… een echte flexiyogi! Niet standaard heel lenig dus, maar zeker bekend met de voordelen van yoga. Gaandeweg heeft ze ontdekt dat gezonde voeding & levensstijl echt haar ding zijn. Met oren en ogen altijd open, ontdekt ze eeuwenoude en gloedjenieuwe mogelijkheden om helemaal zen te worden. Ze hoopt jou daarin te kunnen inspireren. Namasté!