De zijwaartse plank (Vasisthasana) is een fantastische houding om te werken aan je core stability! Daarnaast is het een interessante variatie op de Plank, die je echt je eigen kracht laat voelen. Doe je mee met Gina Biervliet?

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
.

De ‘normale’ plank ken je waarschijnlijk wel, want niet alleen in de yoga wordt deze houding tegenwoordig veel gebruikt. Ook bij menig bootcamp- en fitnessles kom je ‘m vaak tegen. En de zijwaartse plank is daar een uitdagende variatie op.

Voordelen zijwaartse plank

  • Goede oefening voor je core stability
  • Verbetert je balans en concentratie
  • Draagt bij aan krachtopbouw
  • Versterkt buik-, rug, been- en armspieren

Let hier op als je Vasisthasana doet

Deze yogahouding is voor zowel beginners als gevorderde yogi’s goed te doen, maar blijf wel gefocust! Je steunt in deze houding op één hand en één voet, waardoor je gemakkelijk naar achter of voren kunt omvallen. De neerkijkende hond is een goed uitgangspunt voor deze asana.

Zorg er ook voor dat je je buikspieren goed aanspant en je je rug recht houdt. Dit voorkomt doorzakken in de houding.

Wanneer kun je de zijwaartse plank beter niet doen

Je kunt de zijwaartse plank beter niet doen wanneer je last hebt van:

  • Pols*- of schouderklachten
  • Een peesontsteking
  • Een muisarm of andere RSI-gerelateerde klachten

Wanneer je last hebt van je pols, kun je er ook voor kiezen op je onderarm te steunen, in plaats van op je hand.

Over de Asana van de week

De Krijger (1), de Kraai en de Boomhouding. Het zijn allemaal bekende yogahoudingen die eerder voorbij zijn gekomen in de Asana van de Week, hier op Yogisan. Om de week doet Gina Biervliet, afgewisseld met Denise de With, een yogahouding voor. Ze begeleiden je met hun stem, dus je kunt direct op eigen matje meedoen. De filmpjes zijn opgenomen in Loenen, Gelderland, in de Sada Shiva Dham ashram.

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
Corine Lepoutre is mindfulnesstrainer bij de Mindful Academy en freelance journalist, waaronder hoofdredacteur van Tijdschrift voor Yoga. Haar mediacarrière begon bij de landelijke radio en regionale tv en liep via de reisjournalistiek en videoproducties naar webjournalistiek. De focus ligt nu op mindfulness, yoga en spiritualiteit. Corine wil zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met de positieve effecten van het beoefenen van aandachttraining en yoga. Bij Yogisan richt ze zich op mindfulness, interviews met yogi’s, reportages en videoproducties.