Denk je als beginnende yogi aan yoga, dan denk je bijna automatisch aan de neerkijkende hond. De houding is onderdeel van de zonnegroet, is een basispose van verschillende houdingen en is (uiteindelijk) heel ontspannend. Denise de With doet deze yogahouding aan je voor!

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
.

Misschien nóg bekender is de Engelse benaming van deze yogahouding: downward facing dog. In het Sanskriet heeft de asana de naam Adho Mukha Svanasana. Adhas (अधस्) betekent omlaag, mukha (मुख) vertaal je als gezicht en śvāna (श्वान) als hond.

Voordelen neerkijkende hond

De hele ruggengraat, achterkant van de dijbenen (hamstrings) en de schouders worden in deze houding flink gerekt. Het is een houding die vaak terugkomt in bijvoorbeeld power yoga en kent diverse voordelen, namelijk:

  • versterkt spieren in de buik, armen en benen en je botten
  • rekt kuiten, schouders en hamstrings
  • schouders, enkels en polsen worden soepeler
  • verbetert je spijsvertering
  • verlicht klachten als hoofdpijn, vermoeidheid, rugpijn en slapeloosheid.
  • helpt bij astma en hoge bloeddruk

Hoe kan het dat het vermoeidheid weg kan nemen? Dit komt doordat er er meer bloed naar het hart en de hersenen stroomt als je ondersteboven staat. Dit maakt dat je vitaliteit toeneemt.

Tip

Als je veel last van je polsen hebt, plaats dan je onderarmen op de mat. Draai na afloop rustig rondjes met je polsen, spreid lekker je vingers en schud de spanning van je handen af. Maak je niet ongerust, je polsen zijn gewoon niet gewend om op deze manier belast te worden. Gun ze de tijd om te wennen door regelmatig te oefenen.

Bovendien is het belangrijk dat je stevig staat, met de juiste druk op je gewrichten. Maak daarom optimaal gebruik van je spierkracht!

 

Resultaat & effect van de neerkijkende hond

De neerkijkende hond maakt letterlijk en figuurlijk licht en kan je een bevrijdend en energiek gevoel geven. Het maakt je sterk en krachtig!

Over de Asana van de week

Neerkijkende hond, de kaars, of trikonasana: wekelijks presenteert Yogisan in de Asana van de week een bekende yogahouding. Onze modellen Gina Biervliet en Denise de With demonstreren de houding van begin tot eind, met hun stem als begeleiding. Ideaal voor als je asana’s thuis wilt kunnen beoefenen, of meer in detail wilt bestuderen. Filmlocatie is de prachtige ashram Sada Shiva Dham in Loenen (Gld).

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
Corine Lepoutre is mindfulnesstrainer bij de Mindful Academy en freelance journalist, waaronder hoofdredacteur van Tijdschrift voor Yoga. Haar mediacarrière begon bij de landelijke radio en regionale tv en liep via de reisjournalistiek en videoproducties naar webjournalistiek. De focus ligt nu op mindfulness, yoga en spiritualiteit. Corine wil zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met de positieve effecten van het beoefenen van aandachttraining en yoga. Bij Yogisan richt ze zich op mindfulness, interviews met yogi’s, reportages en videoproducties.
DELEN