Knuffel je bovenarmen, met je knieën! Zie je het voor je? In Bakasana (kraaihouding) kan het! En om dit te doen, heb je inderdaad veel kracht en controle over je lichaam nodig. Zelfs voor de gevorderde yogi vergt het de nodige oefening. Gina Biervliet begeleidt je stap voor stap door de Kraai.

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
.

Bakasana is een armbalanshouding, meestal de eerste die je leert wanneer je begint met armbalanshoudingen.

Maak het jezelf makkelijker: Kraai met blok

Voordelen Bakasana (kraai)

Uiteindelijk zorgt de Kraai voor lichamelijke en geestelijke balans en geeft het je zelfvertrouwen een boost, maar hier gaat de nodige oefening aan vooraf. De voordelen van Bakasana op een rijtje:

  • Maakt vingers, polsen, onder- en bovenarmen, schouders én buikspieren sterker
  • Opent je liezen en borst
  • Stretcht de spieren in je bovenrug, onderarmen, polsen en vingers
  • Zorgt voor kracht, zelfvertrouwen en focus
  • Helpt tegen vermoeidheid

Beginnerstips kraaihouding

Het is een lastige oefening, maar probeer niet te bang te zijn. Je zult ongetwijfeld een keer vallen, maar van vallen leer je opstaan! In het begin kan het prettig zijn een kussen onder je hoofd te leggen, om een eventuele val op te vangen. Wat ook prettig kan zijn: begin met één voet op te tillen en houdt met je andere voet een teen op de vloer voor de balans.

Of gebruik een yogablok: de Kraai met blok

Wanneer het eenmaal lukt je benen van de grond te liften, is de kans groot dat dit gepaard gaat met de nodige blauwe plekken op je bovenarm. Geen nood! Zodra je meer controle in deze houding krijgt, zal je je armen minder stoten en verdwijnen de blauwe plekken vanzelf.

Zorg altijd dat je goed opgewarmd bent voor je aan de kraaihouding begint en let er op dat je je polsen goed neerzet.

Contra-indicaties

Wanneer je zwakke polsen of last hebt van je schouders, kun je deze houding beter niet uitvoeren. Deze houding is ook niet geschikt wanneer je zwanger bent.

Over de Asana van de week

Iedere week presenteren wij een nieuwe yogahouding in de Asana van de week. Al eerder kwamen de neerkijkende hond, trikonasana en de kaars voorbij. De houdingen worden voorgedaan door Gina Biervliet en Denise de With. Ze gebruiken hun stem om je in de houding te begeleiden. Ideaal dus als thuis asana’s wilt oefenen, of meer in detail wilt bestuderen. De ashram Sada Shiva Dham in Loenen (Gld) is de filmlocatie.

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
Corine Lepoutre is mindfulnesstrainer bij de Mindful Academy en freelance journalist, waaronder hoofdredacteur van Tijdschrift voor Yoga. Haar mediacarrière begon bij de landelijke radio en regionale tv en liep via de reisjournalistiek en videoproducties naar webjournalistiek. De focus ligt nu op mindfulness, yoga en spiritualiteit. Corine wil zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met de positieve effecten van het beoefenen van aandachttraining en yoga. Bij Yogisan richt ze zich op mindfulness, interviews met yogi’s, reportages en videoproducties.
DELEN