Garuda betekent adelaar en is ook de naam van de koning van de vogels. Het is een balanshouding die zorgt voor evenwicht en stabiliteit en helpt bij spanning in de schouders. Gina Biervliet laat in bovenstaande video zien hoe de de Adelaar moet.

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
.

Voordelen van de adelaar

Deze asana maakt je enkels sterker (stabieler) en vermindert stijfheid in de schouders. Verder wordt deze houding vaak ingezet bij kramp in de kuitspieren. Doordat de adelaar om veel concentratie vraagt en je volledig in het hier en nu brengt, komt je geest bij deze oefening tot rust.

Voor je aan Garudhasana begint

Koester de eerste keer dat je de adelaar doet geen al te hoge verwachtingen van jezelf. Op alle vlakken is dit namelijk een uitdagende houding!

Als het niet lukt om je benen in positie te krijgen, zet dan de buitenkant van de linker enkel net boven je rechterknie. Buig je rechterknie diep (alsof je op een stoel gaat zitten).

Beenplaatsing van de adelaar oefenen

Je kunt de beenplaatsing ook eerst op een stoel oefenen. Als je je handpalmen niet tegenover elkaar kunt krijgen, maak dan twee vuisten en plaats de achterkant van je polsen tegenover elkaar.

Armplaatsing oefenen

Ook de armplaatsing kun je zittend oefenen.

De asana stap voor stap

  1. Start in de Berghouding, je voeten stevig in contact met de grond. Buig je rechterknie en   verschuif langzaam je focus en je gewicht naar het rechterbeen.
  2. Til je linker been op en plaats deze over je rechterdij. Laat nu voor een kort moment de achterkant van je linkerdij op de voorkant van je rechterdij rusten.
  3. Plaats je linkervoet achter je rechterkuit (rechterbeen gebogen!) Het linkerbeen wordt a.h.w. om het rechterbeen heen gedraaid.
  4. Buig je rechterknie wat dieper, span je buikspieren licht aan zodat je rug in een neutrale stand komt. Strek je lichaam omhoog. Balanceer op je rechterbeen. Neem de tijd om dit goed te leren voordat je je armen plaatst!
  5. Buig je ellenbogen en breng ze op schouderhoogte. Kruis nu je rechterarm over de je linkerarm. Draai de armen a.h.w. om elkaar heen totdat je handpalmen elkaar ‘aankijken’.
  6. Ellebogen op schouderhoogte en je handen weg gestrekt van het gezicht, de toppen van je vingers naar de hemel gericht. Je kijkt is naar je handen. Ontspan je schouders, schouderbladen in de broekzak!

Over de Asana van de week

Iedere week besteedt Yogisan aandacht aan een specifieke yogahouding. Deze week is het de adelaar, oftewel de Garudhasana. Vorige week was Balasana (de kindhouding) de asana van de week. Om de week zie je oze modellen Gina Biervliet en Denise de With een houding van begin tot eind demonstreren, met hun stem als begeleiding. Super handig als je in je eigen huis yoga wilt beoefenen. De filmpjes zijn opgenomen in ashram Sada Shiva Dham in Loenen (Gelderland).

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
Corine Lepoutre is mindfulnesstrainer bij de Mindful Academy en freelance journalist, waaronder hoofdredacteur van Tijdschrift voor Yoga. Haar mediacarrière begon bij de landelijke radio en regionale tv en liep via de reisjournalistiek en videoproducties naar webjournalistiek. De focus ligt nu op mindfulness, yoga en spiritualiteit. Corine wil zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met de positieve effecten van het beoefenen van aandachttraining en yoga. Bij Yogisan richt ze zich op mindfulness, interviews met yogi’s, reportages en videoproducties.
DELEN