Vrksasana (de boom) maakt je beenspieren soepel en sterk en zorgt voor evenwicht en rust. Houd jezelf staande als een boom met deze asana. Denise de With laat zien hoe je de yogahouding uitvoert.

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
.

In het Sanskriet betekent Vrksa boom. De boomhouding kun je dan ook vergelijken met het staan van een boom. Een boom staat krachtig en verankerd met zijn wortels in de grond. Deze wortels vormen het fundament voor de stam en de takken. Zie je voeten en benen als de wortels van je lichaam; ze steunen je om net als een boom stevig te staan.

De Boom is een staande balanshouding. Net als alle andere yogahoudingen waar het gaat om balans, laat ook de boomhouding niets verborgen. Als je je moe voelt, bezwaard of uit balans, is het moeilijk om de concentratie op te brengen die je nodig hebt om in balans te blijven staan.

Voordelen van de boom

Doordat deze balanshouding diepe concentratie vergt, kunnen je gedachtes niet meer als wilden tekeergaan. Hierdoor ontstaat vrede en rust in het denken. Daarnaast zorgt het voor sterke en soepele beenspieren.

Tip voor de boomhouding

Als je de boomhouding nog aan het leren bent, gebruik dan de muur als steun. Plaats je voet niet te hoog, eventueel met je grote teen op de vloer naast je rechter (geaarde) voet.

Schrik ook niet van het wiebelen van je staande voet; je lichaam is op zoek naar een nieuwe balans! Verzet je daar niet tegen.

Ten slotte: in deze houding is een hele gladde broek minder geschikt.

De boomhouding stap voor stap

  1. Sta rustig en stil in de Berghouding. Richt je hele aandacht op je voeten.
  2. Breng nu je aandacht op je rechtervoet, rechterknie licht gebogen (niet op slot). Stel je voor dat je rechtervoet diep in de grond geworteld is, je been krachtig uit de grond opgericht.
  3. Het rechterbeen is zo krachtig als de wortels en de stam van een boom, je aandacht is gericht op deze kracht.
  4. Plaats nu je linker voetzool zo hoog mogelijk tegen de binnenkant van je rechterdij, je tenen naar de grond gericht.
  5. Trek je linker knie zachtjes naar achteren zodat je linker heup zich kan openen.
  6. Trek je onderbuik in en maak jezelf groot door je borstkast ‘op te richten’. Wees innerlijk trots.
  7. Handpalmen tegen elkaar voor de borst, ellenbogen wijd. Namasté.
  8. Als je innerlijke rust en balans hebt gevonden, breng je je samengevouwen handen bij je volgende inademing omhoog en plaats ze vlak boven je kruin (ellenbogen wijd).
  9. Adem nu rustig door, kijk naar voren met je blik op oneindig.
  10. Als je uit de houding komt, begin dan eerst met de armen door deze zijdelings naar beneden te brengen. Beweeg je linkervoet gecontroleerd terug naast je rechtervoet!
  11. Herhaal alles op links.

Over de Asana van de week

De kaars, neerkijkende hond of trikonasana: iedere week presenteert Yogisan in de Asana van de week een yogahouding. Gina Biervliet en Denise de With laten de houding van begin tot eind zien, met hun stem als begeleiding. Handig als je thuis asana’s wilt kunnen oefenen of verdiepen. Instructievideo’s zijn opgenomen in ashram Sada Shiva Dham in Loenen (Gelderland).

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
Corine Lepoutre is mindfulnesstrainer bij de Mindful Academy en freelance journalist, waaronder hoofdredacteur van Tijdschrift voor Yoga. Haar mediacarrière begon bij de landelijke radio en regionale tv en liep via de reisjournalistiek en videoproducties naar webjournalistiek. De focus ligt nu op mindfulness, yoga en spiritualiteit. Corine wil zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met de positieve effecten van het beoefenen van aandachttraining en yoga. Bij Yogisan richt ze zich op mindfulness, interviews met yogi’s, reportages en videoproducties.