Ben jij zo lenig als een baksteen? Dan is Padangusthasana dé houding voor jou! Deze vooroverbuiging wordt ook wel de Grote-teengreep genoemd en is een fijne oefening om ze (uiteindelijk) aan te raken. Kun je er wel bij, ook dan is deze asana goed voor jouw gezondheid! Denise de With doet de yogahouding voor.

Padanghustasana is net als Paschimottanasana een vooroverbuiging, maar het zijn twee verschillende houdingen. De ene is namelijk zittend en de ander staand. Eerder besteedden we aandacht aan de zittende variant – Paschimottanasana. Dit keer aandacht voor de staande vooroverbuiging – Padanghustasana.

Pada betekent ‘voet’ in het sanskriet, angustha ‘grote teen’

Voordelen Padanghustasana

  • De asana
  • Versterkt de dijen
  • Stretchet de hamstrings (achterdijbeenspieren) en maakt je leniger
  • Kalmeert je brein en helpt bij stress en angsten
  • Stimuleert de spijsvertering, lever en nieren

Beginnerstips

Kun je (nog) niet met je handen bij de grond, pak je ellebogen dan vast en hang rustig naar beneden.

Wanneer je er nét niet bij kunt, zonder je knieën te buigen, kun je ook gebruik maken van een yogariem. Plaats deze onder de bolling van je voet en houdt de riem zo ver mogelijk bij de grond vast, zonder je knieën te buigen.

 

Contra-indicaties

Vermijd deze asana wanneer je last hebt van nekklachten of klachten in je onderrug. Doe Padanghustasana dan alleen onder begeleiding van een yogainstructeur.

Over de Asana van de week

In de Asana van de week lichten we iedere week een andere yoga-houding uit. Gina Biervliet en Denise de With staan voor jou op hun matje voor de camera en doen de houding van begin tot eind voor, en begeleiden je daarbij met hun stem. Leg je yogamat dus gewoon uit in de woonkamer of studeerkamer en doe met ze mee!

De asana’s zijn opgenomen in ashram Sada Shiva Dham in Loenen (Gelderland).

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
Corine Lepoutre is mindfulnesstrainer bij de Mindful Academy en freelance journalist, waaronder hoofdredacteur van Tijdschrift voor Yoga. Haar mediacarrière begon bij de landelijke radio en regionale tv en liep via de reisjournalistiek en videoproducties naar webjournalistiek. De focus ligt nu op mindfulness, yoga en spiritualiteit. Corine wil zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met de positieve effecten van het beoefenen van aandachttraining en yoga. Bij Yogisan richt ze zich op mindfulness, interviews met yogi’s, reportages en videoproducties.