Met tadasana (berghouding) leer je de waarde van de kunst van het ‘staan’! Het is een yogahouding waarin je stevig en standvastig rechtop staat. Door je gewicht gelijkmatig over je voeten te verdelen en je te ‘verheffen’, oefen je je evenwicht beter te bewaren. Gina doet deze houding voor.

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
.

 

Tadasana (berghouding)

Tadasana is in Nederland ook bekend als berghouding. Tada betekent namelijk berg. De oefening heet ook wel Samasthiti, wat overal stabiliteit betekent. In het Sanskriet staat sama voor rechtop en onbeweeglijk.

In deze houding sta je dan ook als een berg: stevig en geaard met de grond. Het is de basis van alle staande yoga-oefeningen.

Voordelen tadasana

In het dagelijks leven schenken we vaak maar weinig aandacht aan onze houding. Als je loopt, ben jij je dan bewust hoe je je voeten op de grond plaatst? De meeste mensen niet. En dat kan tot klachten van onze wervelkolom, vermoeidheid en onhelder denken leiden, wanneer we ons lichaamsgewicht niet gelijkmatig verdelen over onze voeten en niet op één lijn en rechtop leren staan (i.p.v. ‘hangend in de heup’).

In de berghouding oefen je je evenwicht beter te bewaren en om gelijkmatiger de goede kant op te strekken. Bovendien werken je buikspieren mee, wordt je borstkast verruimd en je denken helder en alert.

Ten slotte is deze asana – wanneer je de houding goed uitvoert – een geschikte houding om ontspanningoefeningen in te doen en zelfs om in te mediteren.

Hoe doe je Tadasana?

  1. Sta rechtop met je voeten tegenelkaar, hakken en tenen raken elkaar. De tenen zijn gespreid.
  2. Verdeel het gewicht van je lichaam gelijkmatig over je voeten.
  3. Kijk recht naar voren en richt je blik op oneindig. (Je aandacht is naar binnen gericht).
  4. Knieën niet op slot, wel recht boven je enkels en je heupen recht boven je knieën.
  5. Plaats je armen naast je heupen en dijen, de vingers wijzen naar beneden.
  6. Richt je a.h.w. op vanuit de basis van je ruggengraat, zonder dat je de stand van je bekken veranderd (dus niet naar voren of achteren kantelen!). Handhaaf de natuurlijke stand van je rug.
  7. Beweeg je borstkast omhoog en verleng zo je rug, ontspan je schouders en laat ze zakken.
  8. Trek je kin een beetje naar je (ontspannen) keel, zodat ook je nek verlengd.
  9. Sluit voor een paar tellen je ogen en beeld je in dat je zo stevig bent als een berg. Je bent stil en onverzettelijk!

Wat is Asana van de week?

Yogisan.nl licht wekelijks een andere asana (yogahouding) uit. Rol je matje uit, zet je yogisan.nl aan en oefen onder begeleiding van Gina Biervliet en Denise de With diverse yoga-houdingen!

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
.

De instructievideo’s zijn gefilmd in Loenen (Gelderland), in ashram Sada Shiva Dham.

Corine Lepoutre is mindfulnesstrainer bij de Mindful Academy en freelance journalist, waaronder hoofdredacteur van Tijdschrift voor Yoga. Haar mediacarrière begon bij de landelijke radio en regionale tv en liep via de reisjournalistiek en videoproducties naar webjournalistiek. De focus ligt nu op mindfulness, yoga en spiritualiteit. Corine wil zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met de positieve effecten van het beoefenen van aandachttraining en yoga. Bij Yogisan richt ze zich op mindfulness, interviews met yogi’s, reportages en videoproducties.