Deze week in de Asana van de week: Savasana (lijkhouding). Denise de With voert de houding uit.

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
.

Savasana

Sava betekent lijk, vandaar dat de houding in het Nederlands lijkhouding heet. Het doel van de houding is dan ook om als een dood lichaam te worden: stil en onbewogen. Door even bewegingsloos te liggen en je geest stil te houden, terwijl je je toch bewust bent, kun je je namelijk volledig ontspannen.

Voordelen Savasana

De Savasana is een fijne houding om je yogasessie mee af te sluiten. Na inspanning van de andere yoga-houdingen, kun je nu even heerlijk ontspannen. Daarnaast bevordert de asana de ‘stilte van de geest’.

Valkuil lijkhouding

De lijkhouding líjkt heel gemakkelijk, maar het tegendeel is waar! En dat zit hem in het stilhouden van je gedachtes. Bovendien duurt Savasana officieel 15 – 20 minuten. Om een diepe ontspanning te bereiken heb je deze tijd nodig.

Zeker in het begin heb je het risico om tijdens deze houding in slaap te vallen. Ook ontspannend, maar niet de ontspanning die bedoelt wordt. Blijf daarom in het begin niet te lang in de lijkhouding liggen.

Savasana of lijkhoudingHoe doe je Savasana/lijkhouding?

In bovenstaande video doet Denise de houding voor, maar hieronder kun je de asana nog eens stap voor stap teruglezen.

Ga liggen

1. Ga met gestrekte benen op de grond liggen, precies zoals een lijk ligt.

2. Plaats de armen ongeveer 15 a 20 centimeter naast het lichaam, de handpalmen open naar boven gericht. Benen iets uit elkaar en volledig ontspannen (de voeten vallen hierdoor iets naar buiten).

3. Probeer de ruggenwervel zo lang mogelijk te maken, de onderrug neutraal. Maak je nek lang door je kin iets in te trekken.

Ontspan

4. Let er vooral op dat je je hoofd ontspant, vaak boren wij die diep in de grond.

5. Ontspan je schouders en bekken en laat deze bij wijze van spreken helemaal in de grond zakken.

6. Haal de spanning van je kaken, laat je tong van je verhemelte loskomen en ontspan je lippen en oogleden. Ontspan je voorhoofd, alsof je huid zacht wordt en let daarbij vooral op de huid tussen en boven je wenkbrauwen.

Ontspan nog meer

7. Richt je aandacht op je ademhaling, in het begin is deze diep. Laat deze langzaam zacht, en verfijnd worden. Laat de adem als een warme frisse wind door en langs je hele systeem strijken.

8. Adem rustig in en uit. Als je je geest moeilijk kan ontspannen pauzeer dan heel ontspannen na iedere uitademing.

9. Laat je lichaam steeds zachter worden en dieper wegzinken in de grond. Zak steeds dieper weg totdat het lijkt alsof je adem met je lichaam vervloeit en je steeds lichter en vloeibaarder wordt. Bij een goede ontspanning stroomt de energie van het achterhoofd naar de hielen, niet andersom!

Afronden

10. Kom uit de houding door zacht eerst je tenen, voeten en dan je vingers en handen te bewegen. Rek jezelf rustig uit, open je ogen en kom rustig overeind.

Wat is Asana van de week?

Yogisan.nl licht wekelijks een andere asana (yogahouding) uit. Rol je matje uit, zet je www.yogisan.nl aan en oefen onder begeleiding van Gina Biervliet en Denise de With diverse yoga-houdingen!

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
.

De instructievideo’s zijn gefilmd in Loenen (Gelderland), in ashram Sada Shiva Dham.

Corine Lepoutre is mindfulnesstrainer bij de Mindful Academy en freelance journalist, waaronder hoofdredacteur van Tijdschrift voor Yoga. Haar mediacarrière begon bij de landelijke radio en regionale tv en liep via de reisjournalistiek en videoproducties naar webjournalistiek. De focus ligt nu op mindfulness, yoga en spiritualiteit. Corine wil zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met de positieve effecten van het beoefenen van aandachttraining en yoga. Bij Yogisan richt ze zich op mindfulness, interviews met yogi’s, reportages en videoproducties.