Deze week in de Asana van de week: Parighasana (de Poort) door Denise de With.

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
.

Parighasana (de Poort)

In het Sanskriet betekent Parigha `de kruk waarmee je de poort sluit´. De deurkruk staat symbool voor ons lichaam, waarmee we de spreekwoordelijke opening sluiten, maar waarmee we deze ook weer kunnen openen.

Je kunt de Poort dan ook zien als een ingang voor de adem. Een van de belangrijkste spieren die betrokken zijn bij de ademhaling, de tussenribspieren, worden namelijk gerekt in deze oefening, waardoor Parighasana je ademhaling kan verbeteren en prana (levensenergie) zo kan toenemen. Neem nadat je de houding hebt gedaan maar eens een moment om op je ademhaling te letten. Waarschijnlijk is die nu dieper en adem je gemakkelijker.

Waar is de Poort goed voor?

Parighasana versterkt je flanken en is goed voor je ademhaling. De poort is een houding die kan helpen wanneer je ademhalingsproblemen ervaart door verkoudheid, allergieën, griep en astma.

Wanneer de spieren in de tussenribben vastzitten, door veelvuldig hoesten, regelmatig moeten niezen en/of een slechte lichaamshouding, kan ademhalen lastig zijn. Door deze spieren te verlengen, verlicht je de ademhalingsklachten.

Daarnaast kalmeert de houding je zenuwstelsel.

Asana van de week

De Poort is deze week de Asana van de week. Komende maandag vind je op Yogisan weer een andere asana (yogahouding) die stap voor stap wordt uitgelegd en voorgedaan door Denise de With of Gina Biervliet.

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
.

De instructievideo’s zijn gefilmd in Loenen (Gelderland), in ashram Sada Shiva Dham.

Corine Lepoutre is mindfulnesstrainer bij de Mindful Academy en freelance journalist, waaronder hoofdredacteur van Tijdschrift voor Yoga. Haar mediacarrière begon bij de landelijke radio en regionale tv en liep via de reisjournalistiek en videoproducties naar webjournalistiek. De focus ligt nu op mindfulness, yoga en spiritualiteit. Corine wil zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met de positieve effecten van het beoefenen van aandachttraining en yoga. Bij Yogisan richt ze zich op mindfulness, interviews met yogi’s, reportages en videoproducties.
DELEN