Natarajasana (danser) is dit keer de Asana van de week. Gina Biervliet doet de danser voor.

Natarajasana (danser)

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
.

Natarajasana kennen we in Nederland als de danser. Nataraja is een andere naam voor Shiva, die vaak wordt afgebeeld als danser. Zijn dans staat voor de energie die de ritmes van geboorte en dood, de seizoenen, zonsopgang en zonsondergang veroorzaakt. De danser verbindt je met deze kosmische energie.

Nata betekent trouwens danser, of acteur, en raja staat voor koning. Daarom noemen ze deze asana in het Engels Lord of the Dance Pose.

Waar is natarajasana goed voor?

De danser is een houding die je, wanneer je hem goed onder de knie hebt, veel kracht geeft. Het maakt je buikspieren, benen en enkels sterker, maar ook mentaal geeft het je een boost, doordat je in de houding je focus traint.

Het is een mooie houding om je evenwicht te oefenen. Daarnaast opent het je borstgebied en stretcht het je dijen, liezen, buikgebied en schouders. Bovendien werkt deze asana ontspannend én geeft hij energie.

Wanneer kun je de natarajasana (danser) beter niet doen?

Als je net met yoga begint, kun je de danser beter niet direct doen. Het is best een lastige houding, omdat het een goed concentratievermogen en evenwicht vraagt. Ook het achterover buigen maakt de houding moeilijker.

Wil je het toch een keer proberen? Bouw de houding dan langzaam op en luister goed naar het kunnen van je eigen lichaam.

Waar moet je op letten?

Omdat deze houding best veel van je vergt, is het altijd belangrijk goed naar je lichaam te luisteren en je van te voren goed op te warmen. Doe je dit niet, dan verhoog je de kans op blessures. Bovendien ben je onopgewarmd niet in staat de houding naar je volle potentie uit te voeren. Zonde dus!

Hoe maak je de houding gemakkelijker?

In het eerste begin kun je je vrije hand tegen de muur houden voor stevigheid.

Over het algemeen: span je buispieren aan en richt je aandacht op je bekkengebied, terwijl je langs je uitgestrekte hand kijkt. Zo blijf je beter in balans. Vergeet in de houding ook niet te ademen!

Asana van de week

Elke week vind je in de Asana van de week een andere asana, die stap voor stap voorgedaan en uitgelegd wordt door Denise de With of Gina Biervliet. Vorige week was Paschimottanasana (vooroverbuiging zittend) aan de beurt.

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
.

De instructievideo’s zijn gefilmd in Loenen (Gelderland), in ashram Sada Shiva Dham.

Corine Lepoutre is mindfulnesstrainer bij de Mindful Academy en freelance journalist, waaronder hoofdredacteur van Tijdschrift voor Yoga. Haar mediacarrière begon bij de landelijke radio en regionale tv en liep via de reisjournalistiek en videoproducties naar webjournalistiek. De focus ligt nu op mindfulness, yoga en spiritualiteit. Corine wil zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met de positieve effecten van het beoefenen van aandachttraining en yoga. Bij Yogisan richt ze zich op mindfulness, interviews met yogi’s, reportages en videoproducties.
DELEN