Marichyasana (zittende twist) is deze week de Asana van de week en wordt uitgevoerd door Denise de With.

Marichyasana (zittende twist)

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
.

De zittende twist is de eerste van de reeks asana’s die vernoemd zijn naar Marichi, de zoon van Brahma en leider van de Maruts stormgoden.

De zittende twist wordt meestal aan het einde van de les gedaan, omdat de houding ervoor zorgt dat je gemakkelijker kunt ontspannen en beter kunt genieten van Savasana. Om echt naar binnen te keren in deze houding, helpt het je ogen dicht te houden wanneer je de oefening doet.

Waar is Marichyasana goed voor?

De zittende twist is een houding waarbij je je lichaam draait, waardoor je je rug flexibeler maakt. Zo’n twist stimuleert ook de doorbloeding in je lichaam en in de organen, waardoor er meer zuurstofrijk bloed door je lichaam stroomt en afvalstoffen sneller afgevoerd worden.

Daarnaast helpt de houding je schouders, rugspieren en borstspieren beter ontspannen en stimuleert het je buikspieren.

Als je last hebt van stress, slaapproblemen, een opgeblazen gevoel of andere spijsverteringsklachten, kan Marichyasana helpen.

Wanneer kun je Marichyasana beter niet doen?

Wanneer je in verwachting bent of erg last hebt van je rug of andere pijnen ervaart, kun je Marichyasana beter niet doen.

lees meer over zwangerschapsyoga

Wanneer je de zittende twist voor het eerst doet

Om blessures te voorkomen is het is belangrijk om je rug gedurende de hele asana recht te houden. Wat daarbij helpt is om vóór je je ruggengraat draait, je rug eerst te verlengen. Ook kan het prettig zijn een handdoek of kussentje onder je zitvlak te leggen.

Vergeet niet om beide kanten op te draaien.

Asana van de week

In navolging op Salamba Sirasana met gebogen been is deze week de zittende twist de Asana van de week. Volgende week vind je op www.yogisan.nl weer een andere asana (yogahouding) die stap voor stap voorgedaan en uitgelegd wordt door Denise de With of Gina Biervliet.

De instructievideo’s zijn gefilmd in Loenen (Gelderland), in ashram Sada Shiva Dham.

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
.
Corine Lepoutre is mindfulnesstrainer bij de Mindful Academy en freelance journalist, waaronder hoofdredacteur van Tijdschrift voor Yoga. Haar mediacarrière begon bij de landelijke radio en regionale tv en liep via de reisjournalistiek en videoproducties naar webjournalistiek. De focus ligt nu op mindfulness, yoga en spiritualiteit. Corine wil zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met de positieve effecten van het beoefenen van aandachttraining en yoga. Bij Yogisan richt ze zich op mindfulness, interviews met yogi’s, reportages en videoproducties.
DELEN