Gomukhasana (de koe) is dit keer de Asana van de week. Gina voert de houding stap voor stap uit en laat de houding vanuit voor- en achterperspectief zien.

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
.

Gomukhasana (de Koe)

Gomukhasana kun je vertalen als koeienkop. Go betekent in het Sanskriet namelijk koe en Muhka kop of gezicht. En met de nodige dosis fantasie herken je het hoofd van een koe in deze asana.

Waar is de Koe goed voor?

De houding Gomukhasana is een fijne asana om je schouders los te maken. Daarnaast krijgt je borstkas meer ruimte, waardoor je meer longinhoud krijgt. Omdat je met gekruiste benen zit, oefen je je heupen om leniger te worden en train je tegelijkertijd je beenspieren.

Wanneer je een verkeerde lichaamshouding hebt, is dit een goede asana voor een rechte wervelkolom en betere houding. Ook kan het helpen wanneer je last hebt van aambeien of artritis.

Asana van de week

Elke week vind je in de Asana van de week een andere asana, die stap voor stap voorgedaan en uitgelegd wordt door Denise de With of Gina Biervliet. Vorige week was de zittende twist (Marichyasana) aan de beurt.

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
.

De instructievideo’s zijn gefilmd in Loenen (Gelderland), in ashram Sada Shiva Dham.

Corine Lepoutre is mindfulnesstrainer bij de Mindful Academy en freelance journalist, waaronder hoofdredacteur van Tijdschrift voor Yoga. Haar mediacarrière begon bij de landelijke radio en regionale tv en liep via de reisjournalistiek en videoproducties naar webjournalistiek. De focus ligt nu op mindfulness, yoga en spiritualiteit. Corine wil zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met de positieve effecten van het beoefenen van aandachttraining en yoga. Bij Yogisan richt ze zich op mindfulness, interviews met yogi’s, reportages en videoproducties.