Gomukhasana met strap is de Asana van de week. Met strap voert Gina Biervliet dit keer de Koe stap voor stap uit en laat het vanuit voor- en achterperspectief zien.

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
.

Gomukhasana met strap (de Koe met riem)

Al eerder was de ‘gewone’ Gomukhasana de Asana van de week. Ook in deze staat Gomukhasana voor koeienkop. In het Sanskriet betekent Go namelijk koe en Muhka kop of gezicht. Als je een beetje je best doet kun je er inderdaad ook het hoofd van een koe in herkennen.

Waar is de Koe goed voor?

Deze houding –  met of zonder strap – is een een fijne manier om je schouders los te maken. Het levert je meer longinhoud op doordat met deze houding je borstkas meer ruimte krijgt. Het kruizen van de benen zorgt ervoor dat je je heupen oefent om leniger te worden en tegelijkertijd train je zo je beenspieren.

Heb je een verkeerde lichaamshouding? Gomukhasana is een goede asana voor een betere houding en een rechte wervelkolom. Ook wanneer je last hebt van aambeien of artritis kan deze houding prettig voor je zijn.

Waarom een strap gebruiken bij de Koe?

De strap kan helpen wanneer het je niet zelf lukt om je handen achter je rug vast te pakken. Ook helpt de riem je om een stabiele houding te behouden.

In plaats van een strap kun je ook een riem of een sok gebruiken.

Asana van de week

Elke week vind je in de Asana van de week een andere asana, die stap voor stap voorgedaan en uitgelegd wordt door Denise de With of Gina Biervliet. Vorige week was de Dandasana (Stafhouding) aan de beurt.

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
.

De instructievideo’s zijn gefilmd in Loenen (Gelderland), in ashram Sada Shiva Dham.

Corine Lepoutre is mindfulnesstrainer bij de Mindful Academy en freelance journalist, waaronder hoofdredacteur van Tijdschrift voor Yoga. Haar mediacarrière begon bij de landelijke radio en regionale tv en liep via de reisjournalistiek en videoproducties naar webjournalistiek. De focus ligt nu op mindfulness, yoga en spiritualiteit. Corine wil zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met de positieve effecten van het beoefenen van aandachttraining en yoga. Bij Yogisan richt ze zich op mindfulness, interviews met yogi’s, reportages en videoproducties.