Dandasana (de stafhouding) is dit keer de Asana van de week. Denise de With laat zien hoe je hem uitvoert. Lees hier waar de houding vandaan komt en op welke manier deze je kan helpen.

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
.

Dandasana (de stafhouding)

De stafhouding is een asana waarbij je op de grond zit, met een rechte rug. Vandaar ook de naam Dandasana; danda betekent stok of staf als je het vertaalt vanuit het Sanskriet. In eerste instantie lijkt de houding een comfortabele houding, maar niets is minder waar. Om deze asana uit te voeren, moet je hele lichaam zich inspannen.

Wanneer je de houding voor het eerst doet kan het helpen om wat extra gewicht op de bovenkant van je bovenbeen te leggen. Dit helpt om je benen omlaag te duwen en ze actief te maken.

Waar is dandasana goed voor?

Dandasana is goed voor het versterken van je rug-, been-, heup- en buikspieren, voor het stretchen van je schouders en borst, ter stimulatie van de bloedsomloop én om je lichaamshouding te verbeteren. Verder draagt de asana bij aan een goede focus en vermindering van stress.

Doordat je met de houding ruimte creëert in je ruggengraat, kan energie bovendien gemakkelijker door je lichaam stromen.

Wanneer kun je stafhouding beter niet doen?

Als je last hebt van letsel aan je pols of onderrug, kun je beter voorzichtig zijn met het uitvoeren van deze houding.

Asana van de week

Elke week vind je in de Asana van de week een andere asana, die stap voor stap voorgedaan en uitgelegd wordt door Denise de With of Gina Biervliet. Vorige week was de zittende twist (Marichyasana) aan de beurt.

Bekijk meer yoga-oefeningen (asana’s)
.

De instructievideo’s zijn gefilmd in Loenen (Gelderland), in ashram Sada Shiva Dham.

Corine Lepoutre is mindfulnesstrainer bij de Mindful Academy en freelance journalist, waaronder hoofdredacteur van Tijdschrift voor Yoga. Haar mediacarrière begon bij de landelijke radio en regionale tv en liep via de reisjournalistiek en videoproducties naar webjournalistiek. De focus ligt nu op mindfulness, yoga en spiritualiteit. Corine wil zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met de positieve effecten van het beoefenen van aandachttraining en yoga. Bij Yogisan richt ze zich op mindfulness, interviews met yogi’s, reportages en videoproducties.
DELEN