7 jetlag tips voor je volgende vliegreis

Reizen doen we veel tegenwoordig. Vliegen is fijn en comfortabel aan de ene kant, maar je kunt je er ook flink belabberd van voelen. Zeker als je een verre vlucht hebt gemaakt. Omdat je biologische klok het allemaal niet kan bijbenen kun je last hebben van een jetlag. Vlieg voortaan met onze jetlag tips!

Volgens ayurveda kan vliegen ook heel gemakkelijk je vata verstoren. Hoe dat werkt en hoe je dit weer kunt balanceren vertellen we je hier. Maar eerst even kijken wat vata dosha is en waarom deze dosha door vliegen zo makkelijk verstoord raakt. Vliegen doe je hoog in de lucht; je zit zó hoog dat je bijna de ruimte in gaat. Ah, en laat nu juist vata dosha uit die twee ‘elementen’ bestaan: lucht en ruimte… daar vliegen we al!

jetlag tips - pas op je vataDe zeven highlights van vata dosha

In ayurveda wordt heel praktisch en concreet gedacht: hoe zit de wereld in elkaar en welke basiskwaliteiten komen daarin tot uiting? Warm-koud, licht-zwaar, vettig-droog, glad-ruw, enzovoorts. Eigenschappen of kwaliteiten die we allemaal kennen – niets exotisch aan. En juist daarom is ayurveda overal en altijd bruikbaar.  En op grond van de elementen lucht en ruimte, waaruit vata dosha is opgebouwd, heeft vata dosha de volgende eigenschappen:

  • droog
  • licht
  • koud
  • ruw
  • ijl
  • beweeglijk
  • leeg

Onthoud deze 7 eigenschappen goed: ze gaan je van pas komen bij de jetlag tips.

Ready for take off?

Fasten your (vata-) seat belt

Tja, al de bovenstaande eigenschappen worden heftig getriggerd als jij gaat vliegen. We gaan je hieronder kort vertellen hoe dat komt – en wat je ertegen kan doen. Wil jij ‘vata-veilig’ vliegen, en je jetlag of andere onaangename consequenties van vliegen verminderen? Volg de volgende zeven stappen!

7 effectieve jetlag tips

1. Drink voldoende

Door de airco in het vliegtuig wordt alles heel, heel droog: niet alleen je slijmvliezen, maar ook je weefsels (tot en met je hersenen). Zorg er daarom voor dat je voldoende drinkt (en het liefst warm! zie hieronder bij ‘koud’). Vermijd of verminder koffie – het maakt je droog (is vochtafdrijvend). Ook alcohol maakt je droger en vliegen is al droog genoeg! Een andere tip: geef jezelf voor en na het vliegen een lichte oliemassage. Ook dat is een vata-veiligheidsmaatregel. En zie de opmerking over gember bij tip 3.

jetlag tips - drink voldoende2. Maak jezelf ‘zwaar’

Hoe hoger in de lucht, hoe lichter alles is (de zwaartekracht wordt minder). Ook daar geldt: wat extra olie op je lichaam helpt, want olie is – ayurvedisch gezien – ‘zwaar’ van karakter. Zorg ook dat je genoeg stevigheid hebt in de vorm van voedende maaltijden: neem een stevige maaltijdsoep voordat je op pad gaat, en vermijd tijdens het vliegen te lichte (en droge) voeding zoals crackers en salade. Of neem iets met een gezond zoet karakter, zoals een sappige dadel: want van de smaken is ‘zoet’ de meest zware. Zoet bestaat uit de elementen ‘aarde’ en ‘water’ en is dus tegenwicht voor lucht en ether. En leg een extra deken over je benen: het geeft meer ‘zwaarte’ aan je lijf.

3. Hou jezelf warm

Heb je ooit op het scherm gezien hoe koud het buiten het vliegtuig is op 10.000 meter hoogte? Vaak wel -50C! Maar ook in het vliegtuig zelf is het vaak koud. Zorg dus voor warmte in je systeem: eet warm, drink warm en zorg voor warmte op je lijf. Vooral als je snel last van kou hebt. Neem wat extra stemgember mee: het houdt al de vloeibare weefsels in je lichaam warm en sappig. Het is een favoriet ayurvedisch medicijn tegen jetlag. Of kies voor een oosterse maaltijd: daar zitten meestal meer verwarmende specerijen in.

vraag om een glas warm (!) water, in plaats van koud water met ijsklontjes

4. Hou jezelf ‘zacht’

Koude en droogte leiden vaak tot ruwheid van huid, spijsvertering en gevoelens. Vermijd ruwheid in je eten: ook hier geldt liever geen crackers en al helemaal geen koude, droogmakende en ruwe salade. Zorg dat je wat verzachtende huidcrème bij je hebt, je zult het als weldadig ervaren.

5. Vermijd ijlheid

Hoog in de lucht is het ijl, en die ijlheid dringt diep het vliegtuig binnen. Daarom is het belangrijk om andere ijlheid te vermijden. Als er van voeding en dranken iets ‘ijl’ is (of maakt), dan is het alcohol. Dus neem daar niet teveel van of vermijd het helemaal. Neem liever iets warms (en eventueel stevigs) te drinken. Zelfs als dat betekent dat je moet kiezen voor Cup-a-Soup, of noedelsoep uit een pakje.

Bijna 1000 KM per uur, dat maakt je systeem hyper-mobiel

6. Blijf rustig

Wow – je gaat bijna 1000 km per uur, dus is de bewegingsfactor maximaal. De vata dosha in jouw lichaam kan niet anders dan dat oppikken en daarin mee bewegen. Zorg dus dat je zelf van binnen vertraagt. Wind je zo min mogelijk op, blijf kalm, en kijk liever geen rampenfilms in het vliegtuig. Wees, waar mogelijk, extra meditatief en beoefen mindfulness. ‘Stay calm’ – altijd een goed advies!

7. Eet voldoende

Daar hoog in de lucht is het leeg. Vliegen kan ook je systeem ‘leeg’ maken. Je krijgt vaak weinig te eten. Zorg dus dat je zelf wat goeds en gezonds (en ayurvedisch verantwoords) te eten of te knabbelen bij je hebt. Bijvoorbeeld een paar dadels, verse nootjes, en kandij-gemberstukjes. Of een zakje miso-soep.

jetlag tips - eet voldoendeGoede vlucht gewenst!

Met deze jetlag tips kun je voor jezelf een ‘vata-veilige’ vlucht verzorgen en je jetlag voorkomen of verminderen. Dat geldt voor iedereen – of je nu een vata-, pitta– of kapha-type bent. Maar het geldt natuurlijk vooral voor vata-types of wanneer je vata al hoog is. Maak er een lijstje van en neem dat mee op reis, ook goed voor de terugweg.

Ayurveda kan je helpen weer met je voeten op de grond te komen, ook en vooral na een lange vliegreis. Pas de bovenstaande tips eens toe: voor, tijdens en na je volgende reis en kijk hoe je je voelt. Bestudeer ayurveda in je eigen lijf terwijl je vliegt.

Wil je alle sappen in je lichaam extra beschermen tegen uitdroging, neem dan voor, tijdens en na het vliegen een paar ayurvedische gemberpoeder-capsules in: ze helpen je diep van binnen warm en sappig te blijven.